در بیانیه مشترک قطر و پاکستان درباره پایان اجلاس بورگناشتوک در سوئیس اعلام شده است که نشست سطحبالای مذاکرات تحت چارچوب تفاهمنامه اسلامآباد با حضور نمایندگان ایران، ایالات متحده آمریکا و دو کشور میانجی به پایان رسیده است.
بر اساس این تفاهم، طرفین با ایجاد یک کمیته عالیرتبه برای نظارت سیاسی بر روند میانجیگری موافقت کردهاند و گروههای کاری در حوزههای هستهای، تحریمها و حل اختلافات نیز تشکیل خواهد شد.
در این بیانیه آمده است که کمیته عالیرتبه بر نقشهراهی برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز توافق کرده و زمینه را برای آغاز فوری مذاکرات تخنیکی فراهم میسازد.
همچنین یک خط ارتباطی مستقیم میان طرفها برای جلوگیری از سوءتفاهمها و مدیریت حوادث احتمالی ایجاد شده است؛ اقدامی که هدف آن تضمین عبور امن کشتیهای تجاری از تنگه هرمز عنوان شده است.
در پایان تأکید شده است که این اجلاس در فضای مثبت و سازنده برگزار شده و پیشرفتهایی در زمینه ایجاد سازوکار مذاکرات تخنیکی حاصل شده است.
#قطر #پاکستان #ایران #آمریکا #سوئیس #مذاکرات #تنگه_هرمز #دیپلوماسی








