منطقه

پزشکیان: توسعه روابط با روسیه از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

مسعود پزشکیان رییس‌جمهور ایران در دیدار با سرگئی شویگو دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، این کشور را «شریک راهبردی» عنوان کرده و گفته است که توسعه روابط با روسیه از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است.

بر بنیاد گزارش رویترز، پزشکیان در این دیدار افزود: «ما معتقدیم دوره یکه‌تازی برخی قدرت‌ها از جمله امریکا در جهان گذشته و اشتراک مواضع و همکاری ایران و روسیه در راستای ترویج جهان چند قطبی قطعاً به ارتقای بیش‌تر امنیت و صلح جهانی خواهد انجامید».

این در حالی است که پیش از این کشورهای غربی به‌ویژه ایالات متحده ایران را به ارسال «پهپادهای انتحاری» به روسیه در جنگ این کشور علیه اوکراین متهم و از این رویکرد ایران به سختی انتقاد کرده‌اند.

اما رییس جمهور ایران با انتقاد شدید از حمایت امریکا و برخی کشورهای غربی به عنوان مدعیان حقوق‌بشر از رویکرد جنگی اسرائیل در خاورمیانه، گفته است: «ایران به هیچ عنوان به دنبال توسعه دامنه جنگ و بحران در منطقه نیست؛ اما قطعاً این رژیم (اسرائيل) پاسخ جنایات و گستاخی خود را دریافت خواهد کرد».

دبیر شورای امنیت ملی روسیه در این دیدار بر علاقه‌مندی کشورش برای تسریع در تکمیل طرح‌های مشترک میان دو کشور از جمله دهلیز شمال-جنوب تاکید کرده است.

او گفت: «روسیه برای همکاری با ایران در سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، بریکس و شانگهای اهمیت زیادی قائل است و ما برای گسترش این همکاری‌ها تلاش خواهیم کرد».

سفر دبیر شورای امنیت می فدراسیون روسیه به ایران در حالی صورت گرفته است که نگرانی‌ها از خطر یک «جنگ تمام اعیار» در خاورمیانه بالا گرفته است.

به تازگی آلمان پس از هشدار، اقدام به تخلیه شهروندانش از لبنان کرده است.

از طرفی دیگر رئیس جمهور ایالات متحده به دلیل افزایش خطر جنگ فراگیر در خاورمیانه، دیروز (دوشنبه، ۱۵ اسد) با تیم امنیت ملی امریکا تشکیل جلسه داد.

مطالب مشابه

نظریات اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button