افغانستان

داکتران بدون سرحد: افزایش موارد سرخکان طی سال روان میلادی در سه ولایت نگران‌کننده است

سازمان داکتران بدون سرحد می‌گوید که سالانه موارد سرخکان در افغانستان گزارش داده می‌شود، اما افزایش امسال در ولایت‌های بلخ، هرات و هلمند نگران‌کننده است.

سازمان داکتران بدون سرحد (MSF) روز چهارشنبه، ۲۶ ثور، با نشر گزارشی نوشته است که طی چهار ماه نخست سال ۲۰۲۴، شاهد افزایش موارد سرخکان در مراکزی که در سه ولایت افغانستان اداره و یا حمایت می‌کند، بوده است.

این سازمان افزوده که سرخکان بسیاری از نوزادان و کودکان خردسال را زیر تأثیر قرار داده است.

در گزارش آمده است که بین جنوری تا اپریل سال جاری تیم‌های داکتران بدون سرحد نزدیک به پنج هزار کودک مبتلا به سرخکان را معالجه کرده‌ است.

طبق آمار، دو هزار و ۷۰۰ کودک در شفاخانه حوزوی مزارشریف، ۸۳۶ کودک در شفاخانه حوزوی هرات و یک هزار و ۴۰۶ کودک دیگر در شفاخانه حوزوی بست در هلمند بستر شده‌اند.

به گفته این سازمان، از هر کودک دچار سرخکان که در شفاخانه حوزوی هرات بستری شدند، چهار تن آن‌ها زیر یک سال سن داشتند.

در همین حال، داکتر پیکس اوهی راگی، هماهنگ‌کننده صحی سازمان داکتران بدون سرحد در افغانستان گفته است: «اولویت اصلی ما معالجه و تداوی مریضان است، اما این کافی نیست. بهترین راه برای مبارزه با سرخکان پیش‌گیری از طریق واکسیناسیون می‌باشد.»

او اضافه کرده است که در حال حاضر تمام کودکان واجد شرایط که به این سازمان مراجعه می‌کنند، واکسین می‌شوند، اما برای جلوگیری از گسترش بیش‌تر این بیماری باید اقدامات قوی انجام شود.

وی تصریح کرده است: «ما پیشنهاد می‌کنیم که سن واکسیناسیون در افغانستان برای تحت پوشش قرار دادن اطفال شش ماهه که در حال حاضر با وجود تاثیر نامتناسبی که کنار گذاشته شده‌اند، افزایش یابد.»

مطالب مشابه

نظریات اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button