افغانستاناقتصادگزارش های ویدیوئی

تولید عسل در فارم‌‌های زنبورداری بلخ رو به افزایش است/ سالانه ۱۲ الی ۱۵ تُن عسل در بلخ تولید می‌گردد

بارندگی‌های پسین سال سبب خوشنودی زنبورداران عسل در ولایت بلخ شده است، آنان می‌گویند: سال پار به نسبت خشک‌سالی حاصل خوب نگرفتند اما امسال امید است که برداشت خوبی از بهر عسل نمایند.

عسل یک پیداوار طبیعی است که طرف‌داران و علاقمندانی زیاد دارد که در طب سنتی نیز منحیث دوای شفا بخش بکار رفته است.

نور آغا واحدی یک تن از زنبورداران ولایت بلخ که بیشتر از ۵۰ صندوق زنبور در ولسولی دهدادی دارد، از  آمدن بهار و فصل گل‌ها خوشنود به نظر می‌رسد.

او در حالی که کندوهای زنبور اش را از بهر تغذیه خوب نظارت می‌نماید، می‌گوید: زنبور هایش در حال ازدیاد و حاصل خیزی خوبی است.

این زنبور دار از ریاست زراعت بلخ می‌خواهد که زمینه های بهتر رشد در عرصه زنبورداری را برای مالکان و فارم داران زنبور فراهم نماید.

در همین حال مدیر عمومی ترویج مالداری ریاست زراعت بلخ می‌گوید به تعداد ۴۶ فارم زنبورداری در این ریاست ثبت شده است که هر فارم‌دار از ۸۰ الی ۱۵۰ صندوق زنبور دارا می‌باشند.

وی می افزاید: سال گذشته به نسبت خشک سالی تولید عسل در ولایت بلخ حاصل خوبی نداشت.

همچنان این مسوول می‌افزاید که ریاست زراعت ولایت بلخ در هماهنگی با نهادهای داخلی و خارجی، برای رشد صنعت زنبورداری تلاش می‌کند.

بر اساس آمارهای ریاست زراعت بلخ سالانه ۳۵ الی ۳۷ تن عسل ضرورت بازار بلخ بوده در حالیه تولیدات عسل از سوی فارم داران زنبور در حدود ۱۲ الی ۱۵ تن ثبت شده است.

مطالب مشابه

نظریات اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button